با سلام و عرض خوش‌آمد به کاربران عزیز 

"تالار بورس املاک ایران"

اصلی‌ترین رویکرد و هدف برای تاسیس بورس املاک، ایجاد بستری مناسب جهت انجام معاملات ملکی راحت و کمدردسر برای مردم در سطح شهرستان است.مردم حق دارند مرکزی یکجا، کمخرج و کمریسک برای کسب اطلاعات ملکی موردنیاز خود داشته باشند و بنگاههای املاک نیز حق دارند از کانونی برای ارائۀ همزمان موارد ملکی خود به کل شهروندان بهره بگیرند و البته بازار خود را هم بیشتر رونق دهند. فرض کنید یک نفر با 250 میلیون تومان میخواهد خانۀ دلخواه خود را بخرد بهطوریکه قدرت انتخاب بالایی هم داشته باشد. در حال حاضر تنها یک راه مؤثر وجود دارد آنهم کفشی آهنین، وقتی آزاد و صبر وحوصلهای در حد ایّوب و حتماً بهعلاوۀ ماشینی پربنزین. راه حل دیگر، این است که قید آپشنهای زیاد را زده و به اولین بنگاههای املاک مراجعه کرده و خرید ملک خود را باریبههرجهت انجام دهد. از آنطرف بنگاههای املاک هم دوست دارند موارد ملکیشان توسط تعداد بیشتری از مشتریان دیدهشوند و البته چه عالی میشود اگر توسط حداکثر افرادِ ممکن، رصد شوند که تاکنون همچین امکانی واقعاً وجود نداشته است.

مکانیزم کار "بورس املاک و مستغلات"

این بورس مسکن و املاک، به‌شکلی که اکثر افراد فکر می‌کنند و یا در برخی رسانه‌ها انعکاس داده شده است، نیست. در این‌جا نقش‌آفرینی و کارکرد اساسی بورس در واقع صرفاً به‌صورت بانک اطلاعات و مرکز تجمیع موارد ملکی است. یعنی این‌که بورس به‌هیچ‌عنوان معاملۀ آپارتمان و املاک به‌صورت سیستم رایج معمول بنگاه‌ها انجام نمی‌دهد و دخل و تصرفی در کار آن‌ها ندارد.

نقش اصلی "بورس املاک" که زیرمجموعۀ "بانک جامع اطلاعات بازار ایران" می‌باشد؛ تبلیغات کامل و سراسری در سطح شهرستان و  نتیجتاً بازاریابی و مشتری‌یابی است. اصل کارش فناوری اطلاعات بوده و قصد ورود به معاملات مسکن و کارهای اجرایی را ندارد چون نه امکان سخت‌افزاریش را دارد و نه می‌خواهد که در این عرصه ورود کند. در این طرح، مشاوران املاک اصلاً قرار نیست به‌عنوان کارگزار در بورس مسکن ایفای نقش کنند و ضمن این‌که قرار نیست هیچ دخالتی در کار عقد معاملات آن‌ها صورت پذیرد، هیچ هزینه‌ای (حتی یک ریال) هم از آن‌ها تحت هیچ‌عنوانی اخذ نمی‌شود.

طریقۀ استفادۀ مشترکین از بورس

فقط بنگاه‌های املاکی که پروانۀ کسب معتبر دارند می‌توانند مشخصات موارد ملکی‌شان را با کد ویژه و به نام خود در سایت مربوطه وارد نمایند. بهجز اطلاعات حساس نظیر آدرس و نام صاحب ملک (که صرفاً پیش بنگاه میماند) بقیۀ اطلاعات ملک موردنظر با جزئیات کامل در سایت ثبت میشود تا مشتریان در انتخاب خود آگاهانه تصمیم بگیرند. در صورت نبود امکان ثبت اطلاعات اینترنتی، مشاورین املاک میتوانند بهصورت تلفنی و از طریق متصدیان بورس اقدام به درج اطلاعات نمایند. بنگاههای ملکی همچنین خود رأساً میتوانند پس از انجام معاملۀ ملکیشان آن مورد را از لیست "بورس املاک" خارج کنند و یا از بورس درخواست حذف آن را بنمایند. از مالکین و یا مؤجرینی که رأساً اقدام به ثبت اطلاعات ملک خود می‌نمایند نیز خواسته می‌شود برای تضمین پاک‌بودن معامله، حتی‌المقدور دست‌کم یک بنگاه را به‌عنوان مرجع معاملاتی خود معرفی نمایند. لازمبهذکر است که اطلاعات املاک ثبتشده، در صورت تأیید "بورس املاک" و پس از چند دقیقه برای مشتریان قابل رؤیت خواهد بود.

طریقۀ استفادۀ مشتریان از بورس

مشتریان می‌توانند به سایت مراجعه کرده و تمام موارد ملکی شهرستان را ببینند. کد هر مورد ملکی خاصی را که مطلوب نظرشان بود به شمارۀ "بانک جامع" یا "بورس املاک" پیامک زده و در چند ثانیه پیامک آدرس بنگاه مرجع آن را دریافت ‌کنند. مشتریان برای هر مورد ملکی یک پیامک ارسال کرده و در پاسخِ آن فقط‌‌‌‌ و فقط یک پیامک دریافت می‌کنند.